قوانین و مقررات دامپزشکی

شرایط ورود و خروج حیوانات خانگی و غذای پت همراه مسافر

بر اساس ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور؛ ورود هر گونه حیوان خانگی صرفاً به صورت همراه مسافر به شرط دارا بودن گواهی سلامت صادره از مرجع ذیصلاح یا سرویس دامپزشکی دولتی کشور مبداء مجاز می باشد.

در صورتی که حیوان خانگی همراه مسافر، فاقد گواهی سلامت از دامپزشکی دولتی کشور مبدا بوده، ولی دارای میکروچیپ و شناسنامه بهداشتی معتبر باشد ) که مطابق با استاندارد های بهداشتی واکسیناسیون لازم و اقدامات بهداشتی به ویژه دریافت داروهای ضد انگلی انجام شده باشد( می تواند با ارجاع به یکی از دامپزشکان مجاز و معتمد اداره کل دامپزشکی استان، پس از تایید سلامت توسط کلینیسین مربوطه ترخیص شود . تعداد مجاز به ورود به صورت همراه مسافر، برای سگ و گربه حداکثر یک جفت و برای پرندگان زینتی مانند قناری، فنج، کبوتر، طوطی، کاسکو و امثالهم حداکثر 5 جفت می باشد. ورود هرگونه حیات وحش اعم از خزنده )مانند مار، انواع سوسمار و لاک پشت(، پستاندارن وحشی ) مانند خرس، گربه وحشی، گرگ، پلنگ، و … ( ، پرندگان وحشی )مانند پرندگان شکاری، درنا، قو( بدون ثبت سفارش واردات؛ ممنوع می باشد.

 

شرایط ورود سایر اقلام مجاز از نظر دامپزشکی به صورت همراه مسافر به شرح ذیل می باشد :

* ورود غذای حیوانات خانگی صرفاً به شرط همراه بودن با حیوان خانگی (pet) حداکثر به مقدار 2 کیلوگرم با شرایط زیر مجاز است :

الف( محصول نباید تا زمان مصرف به یخچال نیاز داشته باشد و همچنین دارای بسته بندی نشکن باشد .

ب( محصول باید با یک برند اختصاصی بسته بندی شده باشد و به صورت فله نباشد .

 

* فرآورده های شیلاتی صید شده حلال )ماهی و میگو( حداکثر به وزن 5 کیلوگرم به شرط اینکه ماهی باید شکم خالی بوده و همچنین می تواند به اشکال تازه، منجمد، خشک شده، پخته شده، عمل آوری شده و یا دودی باشد. )منحصراً بصورت بسته بندی با برند مشخص باشد.(

* ورود گوشت و مرغ به صورت همراه مسافر ممنوع می باشد.

* سایر فرآورده های خام دامی خوراکی مجاز برای مصارف شخصی )مانند عسل و تخم مرغ خوراکی( حداکثر به میزان 2 کیلوگرم ) منحصراً بصورت بسته بندی با برند مشخص باشد.(

* واردات نهاده های خوراک دام به عنوان نمونه (sample) حداکثر به میزان 5 کیلوگرم ) منحصر اً بصورت بسته بندی با برند مشخص باشد.(

شرایط خروج حیوانات خانگی : دریافت گواهی بهداشتی بین المللی )لاتین( دامپزشکی از اداره کل دامپزشکی استان مربوطه جهت خروج حیوانات خانگی به صورت همراه مسافر، الزامی بوده و در صورت خروج بدون گواهی بهداشتی  و عدم پذیرش آن توسط کشور مقصد، اجازه عودت به کشور به دلیل مسائل قرنطینه ای و امنیت زیستی ؛ داده نخواهد شد. تعداد مجاز به خروج به صورت همراه مسافر، برای سگ و گربه حداکثر یک جفت و برای پرندگان زینتی مانند قناری، فنج، کبوتر، طوطی، کاسکو و امثالهم حداکثر 5 جفت می باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت صدور گواهی بهداشتی :

* گذرنامه مسافر

* شناسنامه بهداشتی دام

* انجام اقدامات بهداشتی و درج آن در شناسنامه بهداشتی دام توسط دامپزشک مجاز

* گواهی سلامت صادره توسط دامپزشکان مجاز )درمانگاه های دامپزشکی، بیمارستان های دامپزشکی …(

* بر اساس قوانین بین المللی، کشورهای جزیره ای مانند نیوزلند و انگلستان انجام تیتر هاری را برای حیوانات الزامی می دانند.

* چنانچه الزامات خاصی از سوی کشور مقصد مطرح باشد مراتب توسط همکاران اداره کل دامپزشکی استان مربوطه به متقاضی اعلام می گردد.

ورود و خروج حیوانات خانگی یا غذای حیوانات خانگی به صورت پستی ممنوع می باشد.

تعیین مقدار مجاز سایر اقلام که به صورت همراه مسافر از کشور خارج می شوند تابع قوانین گمرکی کشور می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *